ANO s nádražím na jihu

 
ANO-nadrazi-na-jihu

Hnutí ANO navrhuje další variantu pro umístění brněnského nádraží: až na jihu

Hnutí ANO v pondělí 30.května představilo svoji variantu brněnského nádraží. Chce jej umístit na nákladní průtah (tedy podobně jako nádraží U řeky) ale až jih za řekou Svratkou, na jejím pravém břehu. Tedy až poblíž AZ Toweru. Současně chce ponechat stávající nádraží pro částečný vlakový provoz. Tím se snaží skloubit obě předložené varianty Pod Petrovem & U Řeky.

V uplynulých dnech proběhlo vyhlašování nejlepších projektů pro nádraží v centru – Pod Petrovem a varianty nádraží U Řeky. Takže mi připadá, že hnutí ANO přišlo se svým návrhem jako s křížkem po funuse. Ale na podzim jsou krajské volby a pokud si dobře pamatuji, před posledními komunálními volbami se téma brněnského nádraží vzala za své i Dělnická strana. Aby nebyla tak monotématická. Dělnická strana prosazovala variantu nulovou – nic nedělat, s ničím nehýbat. Zůstat v centru.

A co si o tom myslím já?

Podle vizualizace a popisu to vypadá, že pro všechny rychlíky, a dále pro osobáky od Břeclavi, popř. od Vyškova (co jedou přes Slatinu a přes Černovice) a od Třebíče, bude sloužit nové nádraží na současném nákladním průtahu, postavené ale na pravém břehu řeky Svratky. Zatímco osobáky ve směru Blansko – Křenovice pojedou přes stávající nádraží a pak obloukem kolmo pod novým nádražím. Protože, když se dobře podíváte na vizualizaci, koleje ze současného nádraží na jih, na Modřice nevedou.

Osobně si nemyslím, že je to dobrý nápad oddělovat vlaky z různých směrů do dvoj-úrovňového nádraží. I rychlíky dojíždějí do Brna davy lidí ze všech směrů. Rychlíky jsou regionálními vlaky. Návrh ANO sice řeší sice nutnost tunelů pod Brnem, které díky využití současného nákladního průtahu nejsou potřeba, ale zachovává spletitou železniční síť v Brně, dále ji rozšiřuje, navíc neřeší jižní odstavné nádraží, jižní část silničního městského okruhu, která má vést právě v místě navrhovaného nádraží.

Osobně bych radši využil stávající násep a viadukt pro novou trasu šaliny od nového Židenického nádraží (odb. ze Stará Osady) – současné nádraží – AZ Tower (Heršpice), popř. odbočující jižní větev do Komárova.

Pokračování

úterý 31.května

A zdá se, že návrh brněnské pobočky hnutí ANO, má pokračování.  Hnutí ANO chce, aby v nová koaliční smlouva měla dodatek, který by strany zavazoval k podpoře ano-áckého dvoj-nádraží za řekou. Za návrhem stojí Richard Mrázek, náměstek primátora Vokřála pro dopravu za ANO, a šéf městské komise pro územní plánování Petr Bořecký. Mrázek řekl, že „…podle něhož město velikosti Brna dvě nádraží bez problémů upotřebí“ Naproti tomu náměstek primátora Martin Ander (Strana zelených), který dlouhodobě prosazuje variantu nádraží pod Petrovem, říká, že dvě nádraží by znamenala, že se možná na víc než rok přeruší práce na studii proveditelnosti a čekalo by se na doprojektování Mrázkovy varianty. Zelení jsou ovšem při koaličním vyjednávání omezení konkurenci od TOP09, která se ještě nevyjádřila. Stejně jako lidovci.  Zdroj a více na iDnes.cz.

Komentář

Tak jsem zvědavý jak to dopadne a co tím hnutí ANO vlastně sleduje. Zatím to vypadá na zdržovací taktiku. Čím více návrhů, tím delší schvalovací (?) řízení.  Zatím máme tři jistoty: do říjnového referenda se to určitě nestihne projednat, referendum nic nevyřeší, a seriál o brněnském nádraží zdaleka nekončí.

V úterý 21.června 2016 je vše při starém. V nové koaliční smlouvě se brněnská koalice vrací k současným dvěma variantám: U Řeky a Pod Petrovem.
Varianta ANO – Za Řekou, zmizela jak pára nad hrncem.


Mohlo by Vás také zajímat

Budoucnost centra Brna u Řeky

Nadrazi-Reka

Budoucnost centra Brna je U Řeky

V Domě umění proběhla prezentace tří nejlepších architektonických návrhů na urbanistické řešení tzv. Jižního centra Brna, tedy oblasti mezi současným nádražím, řekou Svratkou, Dolním nádražím, Zvonařkou a Uhelnou, kde dnes rostou kopřivy a bodláčí. A to ve variantě nového nádraží U Řeky (na dnešním nákladním průtahu, Dolní nádraží) V přeplněném sále Domu umění a za účasti náměstka primátora pana Martina Andera proběhla autorská prezentace ideových studií. Město Brno nechalo aktualizovat a dopracovat již sedm vytvořených studií a z nich odborná a laická porota vybrala tři nejlepší.
Chcete vidět více? Pokračujte na Budoucnost centra Brna U Řeky.

 

Budoucnost centra Brna – Pod Petrovem

Budoucnost-centra-Brna

Budoucnost centra Brna – architektonická soutěž

V úterý 10.května proběhlo v Domě umění vyhlášení architektonické soutěže „Budoucnost centra Brna“ o podobu Jižního centra ve variantě nádraží Pod Petrovem. Vítězové, soutěžní návrhy, vizualizace, plány s popisem a komentářem najdete „Budoucnost centra Brna“ zde.
Více než o architektonické řešení Jižního centra se ale autoři snažili vyřešit umístění nové odbavovací haly a kolejiště nového nádraží Pod Petrovem. U většiny návrhů je nová odbavovací hala na Nových sadech. Druhá, podzemní stanice, je umístěna pod Malu Amerikou. Jiné návrhy počítají jen s jednou halou umístěnou v místě Malé Ameriky.
Popis, komentář a galerii obrázků najdete zde.

Porovnání Nového nádraží Pod Petrovem & U Řeky

1.variantu Nádraží Pod Petrovem (v Centru) totiž neznamená nádraží v současné poloze. Mnozí občané si to myslí, ale není tomu tak. Jedná se o výstavby zcela nového nádraží na území tzv. Malé Ameriky. Proto označení Nádraží pod Petrovem. Nádraží by mělo být dvoj-podlažní, s nadzemní a podzemní části stanice.
2.varianta Nádraží u Řeky, navrhuje přesunout nádraží do nové polohy na současný nákladní průtah. Do místo dnešního Dolního – Rosického nádraží.
3.varianta Nultá varianta, předpokládá ponechání nádraží na nynějším místě, bez úprav. Tuto variantu podporuje část hnutí Nádraží v Centru a Referendum 2014 / 2016.
A jaké jsou jejich výhody a nevýhody?
Pokračujte na stránku Porovnávající variantu U Řeky / Pod Petrovem.