Buď vysokorychlostní železnice nebo Brno jako vesnice

 
Nádraží

Brněnské nádraží v zimě 2016/2017

Buď vysokorychlostní železnice nebo Brno jako vesnice. Dnes jsem si přečetl článek o tom, jak z Ostravy utíkají lidé za prací. Kdo je jen trochu šikovný, štíhlý a umí aspoň jeden jazyk, odchází do Prahy. Ostrava se vylidňuje, vzdělaní lidé odcházejí. Firmy, které se tu snaží vyrábět horko těžko hledají kvalifikované pracovníky, popřípadě pracovníky vůbec.
Vzpomněl jsem si na nedávný rozhovor s profesorem Andrew NcNaughtonem, který má ve Velké Británii (to je ta ostrovní země za kanálem, hned vedle Evropy) na starosti výstavbu vysokorychlostní železnice. Zde na ostrovech označovaných jako High Speed Two (HS2). Železnice má spojit centrum, Londýn, s okolními městy na periférii. Hlavním cílem britské vysokorychlostní železnice je zabránit právě tomu, aby se velká část britské země vylidnila a změnila na chudý venkov.

Gravitační účinek měst

Každé velké město a metropole zvlášť totiž přitahuje přitahují mladé a schopné lidi. Tento “gravitační” účinek se zesiluje s velikostí. Metropole doslova vysává potenciál ze svého okolí. Vidíme to v Čechách, kdy Praha trvale roste jak do výšky, tak do hustoty obyvatelstva. A bohatne. Zatímco blízké okolí se vylidňuje a mění se v chudý venkov. Jen kousek za Prahou, na severu Čech či na Karlovarsku, je dlouhodobě vysoká nezaměstnanost. Praha svým “gravitačním” účinkem nasává / vysává i Ostravu.
Brno se svým vysokoškolským potenciálem ještě odolává. Ale jak dlouho?

Rychlovlaky “smršťují” celé státy

HST

Vysokorychlostní železnice a Brno

Podobně i v Británii by všichni chtěli žít a pracovat v Londýně. Ostatní Britská města ale tak neprosperují. Londýn vysává potenciál království, což není dobré. Vysokorychlostní železnice však zcela změní charakter země a chování lidí. Vzdálenost se již neměří na kilometry, ale na minuty z města do města.
Zkušenosti z Francie a z Japonska ukazují, že díky VRT železnici dochází k vyrovnávání úrovně metropole, měst a regionů s metropolí vysokorychlostní železnici spojenou. Podobně v České republice, zamýšlí se Andrew Naughton. vysokorychlostní železnice totiž zcela mění sociální charakter země.
“Pokud nebudete investovat do vysokorychlostních tratí, během třiceti let bude z Česka stát o jednom velkém městě. Kde by, upřimně, chtěli asi mladí a vzdělaní lidé žít?” říká.
Brno je v ideální poloze říká v rozhovoru prof. Andrew NcNaughton. Mezi Prahou a Vídni, VRT by mělo Brno pozvednout v životní úrovni. Lidé se již nebudou muset stěhovatt do prahy nebo Vídně, podobně i firmy. Navíc ideální vzdálenost mezi centry měst spojených vysokorychlostní železnicí je kolem 200 km.

VRT Praha – Berlín

Z tohoto pohledu je snaha Sobotkovy vlády o VRT spojení Prahy nejdříve s Berlínem snahou zabránit gravitačnímu účinku Berlína na Prahu. V bytostným zájmu Brna a Brňáku však je, aby Brno bylo co nejdříve napojení na evropskou síť vysokorychlostních železnic. Jinak se z Brna stane vesnice.
Nejprve to bude prima. Ubudu v Brně lidí. Ceny bytů klesnou. V šalině si ve špičce sednete, po ránu lehce v centru zaparkujete a do hospody si nebudete rezervovat na večer místo. Postupně však s tím, jak ubudou daňové výnosy do městské pokladny, ubudou spoje veřejné dopravy, hospody začnou zavírat protože nebudou mít komu nalévat, rozlehlá a investičně náročná infrastruktura města se začne postupně bortit. Do levných bytů se začnou stěhovat tlustí a/nebo chudí lidé. Ti šikovní budou odcházet.

Plán pro Království

Plánovaná vysokorychlostní železnice spojující Londýn s městy Birmingham, Manchester a ve druhé línii i Shelfield a Leds. Výhledově by Britské HS2 mělo spojit i Londýn a a Glosgow. První trať má být dána do provozu v roce 2033 a maximální rychlost bude až 400 km/hodinu. Cena 50 mld liber, cca 1,6 bilionů Korun (o něco výše, než je český roční rozpočet). HS2 navazuje na HS1, což je trať spojující Londýn s Evropou a vede pod Lamanšským kanálem.

Rozhovor s profesorem Andrew NcNaughtonem najdete v pátečních Lidovkách 6.ledna 2017


Mohlo by Vás také zajímat

Vysokorychlostní železnice a Brno

K čemu jsou nám Vysokorychlostní železnice (VRT, angl. HST) a má vůbec smysl je u nás v Česku budovat? A co Brno? A víte, co se chystá v Letovicích, v Bílovicích nebo ve Vyškově? Budoucí vývoj železniční dopravy v našem Jihomoravském kraji v horizontu roku 2050 představuje vybudování Vysokorychlostních tratí (VRT). 
Chcete vidět více? Pokračujte na příspěvek Vysokorychlostní železnice a Brno

Kam směřuje železniční doprava na Jižní Moravě

Rychlikove-linky

Nové označování rychlíkových linek v naši vlasti

Co se plánuje na Jižní Moravě? Jaké tratě se budou modernizovat. Osmičkou do Vyškova a na šalinkartu i RailJetem do Letovic. S prosincovou změnou jízdních řádů 2016/2017 souvisí i změna označování rychlíkových linek zapojených do jednotného dopravního systému na Jižní Moravě. Chcete vidět více? Pokračování Kam směřuje železniční doprava na Jižní Moravě.


Závěrem

Velká města svým “gravitačním” účinkem nasává chytré a talentované lidi ze svého okolí. A vytváří systém metropole s vysokou životní úrovni a chudého venkova. VRT železnice nabízí vytvoření rovnoměrné bohaté země s mnoha centry. Buď vysokorychlostní železnice nebo Brno jako vesnice.


 

5 thoughts on “Buď vysokorychlostní železnice nebo Brno jako vesnice

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.