Památková ochrana brněnského nádraží

 

Brněnské nádraží má být technickou památkou

Nyní se zvažuje prohlásit za kulturní památku vedle stávajícího nádraží, které je již na seznamu památek, i depo nákladového nádraží, točnu pro lokomotivy, mosty přes Hybešovu a Křídlovickou ulici, uhelné nádraží a hlavně sklad zvaný Malá Amerika.

“Brněnský nádražní uzel je jednou z nejvýznamnějších průmyslových památek v Česku s velkou historickou hodnotou. Naším cílem je, aby byl unikátní prostor zachován,“ uvedl Aleš Homola, Vedoucí odboru evidence a dokumentace brněnského Národního památkového ústavu. A já s jeho názorem souhlasím.

Za-památkování by výrazně ztížilo jakékoliv investice do modernizace infrastruktury a prakticky by odsoudilo variantu nádraží v centru – Pod Petrovem. Ta právě plánuje na místě Malé Ameriky novou dvou-patrovou výpravní budovu.

Z diskuze pod článkem na iDnes:

Předmětem památkové peče už dnes na brněnském nádraží je:

  • výpravní budova žst. Brno hl.n.,
  • nosná konstrukce peronních přístřešků na 1 – IV. nástupišti,
  • litinové zábradlí na nástupiště II – IV. z odjezdového podchodu,
  • mosty přes ulici Křenovou, Hybešovu,
  • budova klempírny a knihaře,
  • budova skladiště VI a VII Brno hl.n. (tzv. „Malá Amerika“)
  • 14 oblouků původního viaduktu trati Vídeň – Brno,
  • ostatní oblouky viaduktu původní trati Vídeň – Brno.

Ve studii z roku 2014 porovnávající variantu nového nádraží je uvedeno, že výstavbou nového nádraží v centru / Pod Petrovem je “přímo dotčenou nemovitou kulturní památkou jednak výpravní budova hlavního nádraží, ale především objekt bývalého železničního skladiště Malá Amerika spolu částmi bývalého viaduktu původní vídeňské tratě, které se nachází přímo nad podzemní stanicí.” a dále “Most přes ulici Hybešovu nelze zachovat.”

Více se dozvíte ve studii “Dopracování variant žel. uzlu Brno” z roku 2014 porovnávající obě varinaty: U Řeky & Pod Petrovem. Studie (600 MB ZIP) ja dostupná na adrese: http://europointbrno.cz/ke-stazeni/
Článek “Odsun brněnského nádraží je blíž, z jeho budov mají být památky”  najdete na iDnes.

Na stejné téma byla i TV reportáž včetně rozhovoru s památkářem na České televizi ČT1, v 18:00, vysílání z Brna.

Porovnání obou variant nového brněnského nádraží: U Řeky & Pod Petrovem najdete zde.

Nahradni-doprava

Doufejme, že u nového brněnského nádraží bude pamatováno i na stání náhradní autobusové dopravy. Náhradní autobusová doprava před brněnském nádražím dnes

Kola-pred-nadrazim

Doufejme, že před novým brněnským nádražím bude pamatováno i na místa pro stání kol.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.