Parní lokomotivy – Písečníky

 

Pro zlepšení adheze (přilnavosti) mezi ocelovým kolem a ocelovou kolejnici, při rozjezdu, při brzdění nebo proti prokluzu ve stoupání, se pod kola přisypává písek. Písek se schraňuje v tzv. písečnících. Parní lokomotivy – Písečníky.

Písečníky

52-100

Parní lokomotiva 52 100

Ocelové kolo a ocelová kolejnice má výhodu malého tření při jízdě, kdy čím menší tření, tím menší spotřeba energie. Ale při rozjezdu, při stoupání do kopce, při brzdění, je nutno zvýšit tření na styku ocelového kola a kolejnici – tzv. adhezi – pomocí suchého písku. Je to podobné, jako když sypeme v zimě písek na led, aby nám to neklouzalo a mohli jsme jít nebo jet autem. Písek musí být suchý a je na parní lokomotivě uchováván v Písečníku. Písek používají i dnešní elektrické a motorové lokomotivy, ba i šaliny (tramvaje).

Starší typy parních lokomotiv měly písečníky ručně ovládané pákou ze strojvůdcovské budky. Původní mechanické, ručně ovládané písečníky, byly později zdokonaleny na stlačený vzduch. Stlačený vzduch pro unášení písku vzniká v tlakové brzdě parní lokomotivy.

Písečníky najdeme na vrcholu parního kotle a poznáme je podle trubiček, které z písečníku vycházejí směrem dolů k jednotlivým dvojkolím. Písečníky mohou u starších lokomotiv být i v bedně na boku kotlu.

Novější parní lokomotivy ale mají písečníky na vrcholu (temeni) kotle jako další (většinou) třetí vrchlík. Přes písečník potrubí trubička se stlačeným vzduchem. Strojvůdce otočením ventilu pustí stlačený vzduch do písečníku, vzduch rozvíří písek a unáší jej z písečníků pomocí soustavy rozváděcích kovových trubiček k jednotlivým kolům.
Písek se do písečníku doplňuje ve výtopně. Písek musí být zbavený prachových částic a také větších komínků, aby neucpaly rozváděcí potrubí. Písek musí být suchý, proto jsou písečníky na kotli, aby jej odpadní teplo zahřívalo a průběžně vysušovalo.

CN40 Parní lokomotiva na stlačenou páru

Písečník

Písečník u lokomotivy na stlačenou páru

Nejjednodušší provedení – jediný vrchlík na temeni kotle a dvě rozváděcí trubice na každé straně lokomotivy vedou suchý písek ke kolům lokomotivy. Zde na lokomotivě CN40 na stlačený vzduch.
“Kotel” u CN40 neslouží pro topení, ale jako zásobník pro stlačený vzduch, který je na začátku směny napumpován do zásobníku. A v průběhu směny pohání parní stroj. Takový typ lokomotivy na stlačený vzduch sloužil pro posun v chemických provozech, v dolech, obecně tam, kde bylo nebezpečí vzniku požáru / výbuchu od jisker z komína a kde současně byl zdroj stlačené horké páry.
Výrobce: ČKD, CN40. Expozice Technické muzeum Bratislava.

Parní lokomotiva 3679

Parní lokomotiva 3679: první vyboulení na vrcholu kotle je písečník, vidíme i rozváděcí potrubí.
Na dolním, detailním, snímku tatáž lokomotiva 3679 a rozváděcí potrubí na písek až dolů u kolům.

3679

Lokomotiva 3679

Písečníky

Písečníkový systém u lokomotivy 3679

Parní lokomotiva 3679. Expozice Technické muzeum Bratislava.

Parní lokomotiva 52 100

52-100

Parní lokomotiva 52 100

Celkový pohled na lokomotivu 52 100. Dolní snímky detail rozvádění písku ke kolům.

52-100

Písečníkový systém u lokomotivy 52 100

52-100

Písečníkový systém u lokomotivy 52 100

Parní lokomotiva 52 100. Železniční muzeum v obci Strasshof u Vídně.
Více o žel. muzeu a jak se sem dostat najdete v příspěvku: Parní lokomotivy Strasshof Rakousko.

Parní lokomotiva 534

Novější parní lokomotiva 534, kde písečník je druhý vrchlík na temeni kotle.

534

Parní lokomotiva 534

Parní lokomotiva 534. Expozice Technické muzeum Bratislava.

Parní lokomotiva 534.0432

Písečník je na lokomotivě 534.0432 umístěn mezi dvěma parojemy a tvoří další nástavec lokomotivy. Poznáme jej podle rozváděcích potrubí písku po stěně kotle dolů ke kolům.

CSD-534.0432

Písečníkový systém na lokomotivě ČSD 534.0432

Pisecniky

Písečník je umístěn mezi dva parojemy a tvoří tak další nástavec lokomotivy.
Písečník na parní lokomotivě ČSD 534.0432,

Depo Olomouc, květen 2015.

Parní lokomotiva 464.202

Písečníky byly umisťovány na vrcholu kotle, aby písek v písečníku byl průběžně vysušován odpadním teplem z kotle.

Pisecniky-na-parni-lokomotive

Svazek trubek pro přívod písku ke kolům pojezdu. Písečník na parní lokomotivě ČSD 464.202,

Depo Olomouc, květen 2015

Návrat na úvodní stránku parní lokomotivy a na seznam komponent Parní lokomotivy.


Mohlo by Vás také zajímat

Parní lokomotivy

Vše, co jste chtěli vidět o parních lokomotivách a báli jste se zeptat. Kde se hází uhlí, jak vypadá kotel uvnitř, kde je vlastně ten parní stroj a ten parní píst. Kam odchází pára a proč parní lokomotivy tak suptí ?
Fotky a popisy lokomotiv od nás, i ze zahraničí najdete v článku Parní lokomotivy.

Tendr a tendrovka

Parní lokomotivy musejí sebou vozit zásobu vody a palivo. Nejčastěji uhlí, ale jako palivo se používalo i dřevo, rašelina nebo topné oleje. Nádrže na vodu (vodojem) a zásobník na uhlí jsou buď v samostatném voze – tendru – nebo jsou na společném rámu s parní lokomotivou – tendrovkou.
Více o tendrech a tendrovkách včetně foto-galerie najdete v příspěvku Tendr a Tendrovka..


Závěrem

Pro zlepšení adheze (přilnavosti) mezi ocelovým kolem a ocelovou kolejnici, při rozjezdu, při brzdění nebo proti prokluzu ve stoupání, se pod kola přisypává písek. Písek se schraňuje v tzv. písečnících. Parní lokomotivy – Písečníky.


 

2 thoughts on “Parní lokomotivy – Písečníky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.