Politika Brno

 

Politika v Brně, Brněnská politika a její vliv na investice a stavby v Brně, na obyvatele a uživatele Brna, brněnské metropolitní oblasti a Jižní Moravy. A co Brno?

2018

Co se v Brně povedlo a nepovedlo

květen 2018
aneb Za půl roku tu máme komunální volby. Za poslední čtyři roky se z veřejných zdrojů začala stavět akorát šalina Plotní. A polehounku, bouracími pracemi počínaje, i pokračování silničního městského okruhu přes Tomkovo náměstí. Což je málo. Zoufale málo. Město velikosti Brna by mělo každý rok zahájit aspoň jednu velkou stavbu (šalina Bohunice, nová atletická hala …)
Ze soukromých peněz se zbourala stará Vlněna a začala stavět Vlněna Nová. Mám z ní velkou radost. Ukazuje, že i v “záplavovém” území (sic) může vzniknout něco nového. Dokončen byl i červený věžák Dorn u Vaňkovky. A intenzivně pokračuje demolice a čištění území Zbrojovky.

Další velké soukromé projekty se ale stále odkládají. Třeba nový blok domů na Veveří, nové domy u Mendlova náměstí, ostuda s Jaselskými kasárnami pokračuje. Z veřejných peněz, nebyla prodloužena ani jedna nová trať šaliny nebo trolejbusu.
Ukazuje se, že projít celým stavebním řízením je nejen pro veřejné, ale i pro soukromé investory hrozně náročně. A to strašně blokuje rozvoj našeho města. V době, kdy nám ekonomika a nové technologie umožňují stavět nevídané stavby, relativně snadno, rychle a také levně, v Brně chybí tisíce bytů a lidé odcházejí za město.

Co se povedlo

Přes počáteční pesimistické vyhlídky mnohobarevná koalice na Velké radnici vydržela po celé volební období. Navíc bez výraznější ostudy. Ani na malých radnicích nebylo mnoho politického vzruchu. Stabilní radnice, bez rozhádanosti,
vnímají občané pozitivně. Nemají, aspoň tady v Brně, moc důvodu ke změně.

Nejvýraznější rozhodnutí bylo hlasování o poloze nového brněnského nádraží. Uvidíme, zda-li se podaří tento stoletý brněnský problém skutečně odblokovat a pohnout se vpřed, tedy kopnout do země, nebo budeme muset počkat ještě jednu generaci.
Brno koupilo Výstaviště, což je z dlouhodobého hlediska správné věc. Hlavně kvůli pružnějšímu rozhodování o jeho budoucnosti.

Osobností tohoto volebního období se bezesporu stal hlavní architekt Michal Sedláček. A to přestože nemá žádné rozhodovací pravomoci, může jen doporučovat.

Za sebe oceňuji, trochu nenápadnou změnu, že město Brno přestalo být městem hazardu. Už pomalu zapomínáme kolik tu bylo heren. Druhý počin – nastartování programu bydlení pro chudé rodiny, které by jinak skončili v předražených ubytovnách – je hodně kontroverzní. “Proč poskytovat přednostně malometrážní byty někomu, kdo skončil s dětmi na dlažbě?” Jsem ale přesvědčen, že je to (poslední) šance pro zapojení těchto chudých a hlavně jejich dětí do normálního života. Je to investice do budoucnosti nás všech. A i živoření na ubytovnách nás, daňové
poplatníky, stojí hodně peněz.

Kladně vnímám, že se velká radnice více otevřela občanům. Mnohem lépe komunikuje s veřejností, byť mnohé jejich programy jsou rovněž vnímány rozporuplně: Mobilita Brno, Brno2050, putování za občany Kanceláře architekta města Brna… dobré je zapojit do řešení problémů co nejvíce lidí, nejen těch pár křiklounů co “všemu” rozumí.

Co se nepovedlo

Když nic jiného, sliboval jsem si od této koalice podporu cyklotras přes Brno. Výsledek je naprosto žalostný. Sliby o dokončení páteřní cyklotrasy kolem řeky Svitavy zůstaly jen sliby. Není přejezd přes Křenku, nebo
podjezd přes ulici Hladíkovou. Nejsou ani dokončeny mezi-úseky. Prostě nic. Jak mají občané věřit, že dokážeme přivést šalinu do Bohunic, na Kamechy, k novému nádraží, když ani síť cyklotras se za čtyři roky nezlepšila ani o píď.

Když už jsme u těch kol, Sdílení kol nakonec převzal soukromý kapitál a postarala se o něj volná ruka trhu. Což je dobře. Horší je to s parkovacími domy v centru i na okraji města. Za celé čtyřleté období vzniklo jen jedno záchytné parkoviště u centrálky. Další se vytvořily na železničničních nádražích, ale ty vznikly buď živelně nebo se o ně postaraly sousední obce. A parkování v centru … je třeba najt odvahu k rozhodnutí.

Kdo vyhraje městské volby

  • Co se dá nyní, půl roku před volbami říci je, že zcela jistě vyhraje hnutí ANO a pan Vokřál se znovu stane primátorem Brna. Všechny ostatní strany jsou na hranici zvolení. Stejně dobře se mohou přehoupnout a dostat na velkou radnici, jako skončit těsně před bránami. 
  • Zisky ODS a ČSSD budou kopírovat celostátní preference. Navíc v Brně ani jedna z těchto kdysi velkých stran nesetřela stíny minulosti. 
  • TOP09 je rovněž na hranici zvolitelnosti. Její program Smart City a větší zapojení občanů byl dobrý, ale dokázal více oslovit občany? S vizi Smart City se navíc přetahuje o voliče Pirátů. 
  • Komunisté se budou naopak přetahovat o voliče s SPD. Uvidíme s jakým tématem SPD přijde. Možná si vezme na za svůj boj za nádraží v centru, Rozuměj, žádnou změnu nechceme – ještě by k nám do Brna mohlo někdo (cizí) jezdit. A to přece nechceme. Bylo by sice komické, kdyby SPD převzala štafetu po Jakubovi Patočkovi (dříve ČSSD, a ještě dříve SZ) a Straně Zelených, ale v politice je možné všechno. Viz referendum o nádraží a přímá demokracie. Ostatně před minulými krajskými volbami si toto téma vybrala národní Dělnická strana sociálního čehosi. Aby totálně propadla a zmizela ze scény. 
  • Piráti jsou v nezávidihodné situaci. Po celé volební období bojovali proti novému nádraží var. Řeka, aby jej nakonec svým hlasováním podpořili. Horko těžko to už nyní vysvětlují svým přiznivcům. Budou tedy snadným terčem při politickém klání. 
  • Strana Zelených už od poloviny 90.let dobře ví, že ohledně nádraží nelze dělat kompromisi. V té době totiž podpořila variantu nového nádraží Řeka za podmínky “rychlodráhy” na současné nádraží. Poté se brněnští Zelení pohádali, málem rozštěpili a nakonec to odskákali ve volbách. Pokud se nepřidá SPD, budou Zelení asi jediní podporovatelé varianty Petrov. 
  • Hnutí Žít Brno, resp. Matěj Hollan, asi již kandidovat nebude. Hnutí vzniklo jako reakce na ne-komunikativnost tehdejší brněnské radnice. Přestože většina veřejnosti jeho hnutí vnímala jako podporovatele varianty Petrov, když v prosinci přišel s návrhem na brněnskou podzemku (SJKDiametr) bylo jasné, a já to ve svém komentáři tehdy psal, že nakonec podpoří variantu Řeka. Což se stalo. Osobně si myslím, a průzkum to naznačil, typičtí voliči Zelených či Pirátů rozhodně nejsou tak velkými odpůrci varianty nového nádraží Řeka, jak by se zdálo. 
  • A co hnutí Brno+ (+ Brno autem)? Obávám se, že přepálilo začátek kampaně. Vzpomínáte na čtyři roky staré Hnutí A co Brno? které před prázdninami jasně dominovalo, ale přes prázdniny a hlavně po nich jim došel dech. Brno+ dlouhodobě svoji kampaň mířilo na Matěje Hollana (Žít Brno). Pokud ten nebude kandidovat, budou si muset najít nový terč (Stranu Zelených?). Nemyslím si, že by do voleb výraznější zasáhla ještě nějaká další nově vzniknuvši strana, třeba “Muslimy a Pražáky tuna v Brně nechceme”. 
  • Jo, ještě jsem zapomněl na Křesťanské demokraty. Ti v tichosti a v klidu udělají svých 12 %, vstoupí do koalice, jednou zaharaší a pak v klidu dovládnou do dalších komunálních voleb.

Co říci i budoucnosti?

Dá se předpokládat, že se následující volební období dokončí šalina Plotní a ze soukromých peněz rozhodující část Nové Vlněny. Trochu optimisticky snad i tunel pro šalinu a rozšíření silnice městského okruhu dole pod Wilsonovým lesem. A to je vše. 
Plánovaných staveb na které se dělali soutěže a vznikali úžasné vizulizace je řada. Kdyby jen polovina z nich, co polovina, třetina (!) se podařila realizovat v následujících čtyřech letech, bylo by to skvělé. A nádraží? Za čtyři se určitě do země nekopne. Kéž by se na Zvonařce (v Jižním centru) podařilo postavit aspoň jeden další pořádný barák, či blok domů. Čím více bude toto území zastavěno, tím dříve se dočkáme nového nádraží. Nevěřím, že se podaří schválit a hlavně dostat do právně závazné podoby Nový územní plán pro Brno. Námitek bude řada a soudní spory u nás trvají a trvají …

Nová Radnice nechť aspoň tlačí vládu na co nejrychlejší napojení Brna na Vysokorychlostní železnici. Za poslední roky stoupal počet cestujících na trase Brno – Praha o 20% každý rok (!). Už dnes do Vídně každou hodinu, do Prahy po
půl hodině. A poptávka trvale roste.

Zatímco končící čtyřleté období se vyznačovalo sporem o nádraží, teď nás čeká rozhodnutí o dálnici mezi Brnem a Bystrcí – R43. Bude to tvrdý spor. Tvrdší než o nádraží. Ale je třeba jej rozhodnout. Snad budeme za čtyři roky říkat, že Bystrc je stále součásti Brna.

2017

Jeden aquapark nestačí

červenec 2017
Za Lužánkami, v Krpoli, má vzniknout druhý brněnský aquapark. Kohoutovický nestačí a zájem lidí by tu byl. Odhadem za 500 mil Kč. Vše je ale teprve na počátku. Brněnští radní tak aspoň vybrali vítězný architektonický návrh – ze čtyř variant zvítězila střecha aquaparku jako mořská vlna.
Krpolácký aquapark má navázat na stávající 50-metrový plavecký bazén. U toho už dnes, v roce 2017, vzniká za 20 mil Kč wellness. V roce 2018 chce město postavit i 25-metrový bazén za 60 mil Kč. Bude tu chodník, parkoviště pro kola, auta a koloběžky. V budoucnosti by v této lokalitě měly vyrůst i další sportoviště, nový stadion pro evropský fotbal. Místo toho starého, zpustlého. A za pomoci soukromého investora by tam měla vzniknout i komeťácká hokejová hala. Tak uvidíme. Cílem města Brna je, aby zde vznikl areál s více bazény, wellness nebo aquaparku, popřípadě aby se tu dali pořádat i plavecké závody.
Nápad na Krpolácký sportovní areál není nový. O aquaparku ve zmíněné lokalitě se uvažovalo již před 20 lety. V devadesátých letech vznikla projektová dokumentace, stavba byla vyprojektovaná a povolená. Nakonec ale ze záměru sešlo. ​

Pozemek na zimní stadión

květen 2017
Město Brno se dohodlo s firmou Eiskon Develop, že s ní vymění pozemky. Brno firmě přenechá pozemky přes ulici Sportovní a naopak město získá podzemní garáže pod bývalou Billou, které sousedí se zbouraným zimním stadionem a které město, spolu s dalšími pozemky, potřebuje pro výstavbu nového zimního stadionu. Rozdíl v ceně firma městu Brnu doplatí.

31.249 Kč na jednoho brňáka

leden 2017
V roce 2017 bude město Brno hospodařit s rozpočtem 11,782 mld Kč. Což je na jednoho obyvatele přes 31 tisíc korun. Největší položkou je doprava: 7.775 Kč. Přitom na MHD jde 4.641 Kč a na ostatní 3.134 Kč na obyvatele (opravy, investice). 

Přeložka šaliny Dornych – Plotní

22.listopadu 2016
Rada města Brna schválila budoucnost – rozpočet na rok 2017.
Na investice půjdou 2 mld Kč.
Největší investiční stavbou v Brně bude rekonstrukce Janáčkova divadla – interier, cca 500 mil Kč.
A druhou investici bude na jaře 2017 zahájena přeložka Šaliny na Plotní. V roce 2017 se má prostavět cca 1 mld Kč. Další investice se budou v roce 2017 “jen” připravovat:

  • šalina ke Kampusu
  • šalina z Bystrce na Kamechy
  • Terminál Starý Lískovec
  • Městský okruh Žabovřesky (to jsou ty tunely pro šalinu)
  • Městský okruh Tomkovo náměstí.

Škoda, že se opět nedostalo a prodloužení šaliny na Lesnou, ale tady to vázne na rekonstrukci / výstavbě nového most přes železniční trať na Lesné. Ten stávající je ve špatném stavu. 
Jsem moc rád, že se na jaře 2017 (snad) už konečně začne s překládkou šaliny Dornych – Plotní. Někteří “centristé”, tedy zastánci brněnského nádraží pod Pod Petrovem, uváděli investici do přeložení šaliny na Plotní jako investici pro nové nádraží a jako takovou ty miliardy uváděli v nutných nákladech na nádraží U Řeky. Osobně si ale myslím, že přeložení šaliny na Plotní, propojení po více jak 30 letech autobusového nádraží Zvonařka s městskou veřejnou dopravou a popřípadě výstavba nová smyčka šalin u Zvonařky (Úzká) je nutným prvním krokem k novému nádraží Řeky.  

2016

Pokračování brněnské koalice

21.června 2016

Po jarní roztržce, kterou vyprovokovalo KDU-ČSL s celkem nejasným úmyslem, a po prohře s vyjednáváním s ČSSD, provedla KDU-ČSL ve svém brněnském hnízdě razantní personální změny (iniciátorka roztržky Klára Liptáková se odporoučela z rady). Když už se zdálo, že všechno se urovná a koalice na Velké radnici poběží dál, přišlo hnutí ANO s návrhem na třetí možnost polohy nádraží v Brně, a to až za řekou. Návrh zcela jistě dlouho připravovali, tajně, pak jím všechny zaskočili a o pár dní všechno zase odpískali.

No a dnes, 21.června, podepsali staronovou koalici do které přibrali i TOP09. V Brně tak vznikla středo-pravicová koalice hnutí ANO, Žít Brno, Strana zelených, TOP 09 a KDU-ČSL. Spolek stran má téměř stejnou podobu jako koalice, která se rozpadla v dubnu. Primátorem zůstává Petr Vokřál (ANO). V opozici jsou všechny tři levicové strany: ČSSD, ODS a Komunisté.

V aktualizované koaliční smlouvě se zdůrazňuje podpora dopravy, pokračování projektu šaliny na Plotní, dále zrovnoprávnění cyklo-dopravy s AID-ečkem a zlevnění roční šalinkarty o třetinu na 3.325 Kč/rok. Dále by měly přibýt metrobusy, které spojí vzdálené konce města Brna a pro pohyb využijí tunely a městský okruh. Při dnešním hlasování se ale již ozvali aktivisté ze Štefánikové ulice, kterým vadí plán na úbytek parkovacích míst pro auta.

Osobně si však nemyslím, že zlevnění šalinkarty přivede nové cestující do MHD. Podle mne došlo k Nashově rovnováze v brněnské MHD. A pokud ano, nejspíše budou chtít jezdit ve špičce.

Více o dnešním hlasování a podpisu nové koaliční smlouvy se dozvíte ve vysílání ČT od 18:00 na ČT1.

2014

Voby 2014

 

13. října 2014

Brno-z-vysky

Jaká budoucnost čeká Brna?

Všem úspěšným kandidujícím kamarádům, kterým jsem nepopřál osobně, gratuluji ke zvolení a pokud vám to nevyšlo letos, za pár let to můžete zkusit znovu. Třebas pod jinou stranou či hnutím.
A dovolím si k volbám pár postřehů k proběhnuvším komunálním volbám 2014:

  1. Přestože se volá po referendech (a větší přímé demokracii), většina referend byla neúspěšná a dokonce v nich nehlasovali ani všichni, kdož přišli k obecním volbám. Už jsem v TV zaslechl, že by se měla hranice pro platnost místních referend dále, ze současných 35 %, snižovat. To je ale, podle mne, cesta do pekel.
    Pan Moravec ukazoval v TV průzkum, podle kterého chce posílit institut referenda jen 10 % voličů. Současně 15 % voličů je proti referendům. Zejména voliči ODS a lidé s VŠ vzděláním se bojí toho, že hloupější, méně vzdělaní voliči, se nedovedou v referendech rozhodnout správně, a vyberou špatnou možnost.
  2. V Brně překvapil Hollan se svým Žít Brno. Jméno Hollan natolik táhne, že do zastupitelstva velké radnice i Brna střed se dostal i jeho otec (?). Jinak kandidující až z 2. třetiny.
  3. Hnutí A co Brno? Totální propadák. Ač masivní reklamní kampaň, jejich 3,5 % je fiasko. Již před volbami komentátoři říkali, že přepálili začátek. Vždyť první jejich reklama se objevila již před prázdninami (!). Podle mne nezvládli koncovku a chyběla jim jasná tvář. Nebo si snad vybavujete nějakou jejich osobnost? Já vidím jen na kluka z plakátu, jak vylézá z popelnice. Zdá se, že jejich hlasy přebralo Hollanovo “Žít Brno” a Piráti.
  4. V minulosti složení na radnicích krajských a větších měst kopírovalo složení v parlamentu, resp. celostátní průzkumy. Tyto volby ale jasně ukázali, že složení radnic se zcela liší od celostátní politiky. Letos i na velké radnice pronikli nová hnutí a parlamentní strany bodovali město od města zcela rozdílně. Například TOP09 v Praze uspěla, byť nevyhrála, tady v Brně, propad. Podobně ODS, která sbírala po republice 6-8 %, ale například v Letovicích 30 %. Asi dobrý tým.
  5. Překvapil mne propad KSČM, která ve velkých městech získala 6-8 %. Což je od minulosti tvrdý sestup. Myslím si, že je to dáno tím, že KSČM dříve hrála roli protestní strany, ale dnes je nabídka alternativních stran bohatá a mnozí voliči přešli ke konkurenci. Zdá se, že pevné jádro komunistů není zas tak velké, jak se všeobecně tvrdí.
  6. V Brně to vidím na Koalici ANO a ČSSD plus Lidovci. Hollanovi a Pirátům bude sedět opoziční role.
  7. Pro brněnskou ODS může být jedinou útěchou, že ji ještě nepředběhli Zelení. A Cibulkovou mono-tématickou stranu vystřídal Martin Dobčák se svým všeříkajícím hnutím jednoho muže “Antibursík”. Mimochodem, kdyby ten člověk nezůstal na kandidátce sám, ale dokázal by svoji kandidátku naplnit 55 lidmi (kolik je brněnských zastupitelů), porazil by s přehledem další čtyři malé strany.
  8. ČSSD, bez ohledu na finální výsledek v senátkách, neprohrála, což je dobrá zpráva pro Sobotku před celostátním sjezdem. Hradní křídlo uvnitř ČSSD nemá munici na jeho sestřelení Sobotky.
  9. Za pozornost stojí i včerejší vyjádření pana Babiše, “…že teď si voliči mohou odpočinout. Dva roky nebudou žádné Volby.” Byť se odpověď týkala jiné otázky, je vzkaz jasný. ANO s ČSSD a Lidovci to chtějí na celostátní úrovni táhnou dál.
  10. Co osobně očekávám od brněnské velké radnice? Už konečně Rozseknout gordický uzel hlavního brněnského nádraží.

Poznámka na závěr

Už jdou hlasy, aby referendum o poloze nádraží bylo odsunuto o 2 roky, a konalo se souběžně s Krajskými volbami. Obavy z minimální účasti jsou na místě. K mému překvapení, nebylo téma Nového nádraží v Brně před volbami vůbec probíráno.
Dokonce i strana Zelených se vyjadřovala jen velmi opatrně a spíše vyhýbavě. Organizátoři petice za referendum nezískali žádné politické krytí, čemuž se nelze moc divit. Jednak proto, že jejich hlavní organizátor, pan Patočka, odešel již v minulosti od Zelených k ČSSD, a ani tam nebyl na kandidátce do obecních voleb (!). A hlavně, postavit se za projekt Nádraží v centru se železničními tunely pod brněnským centrem, by byla hotová politická sebevražda.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.