Stribrny-sip

Stříbrný šíp

Na letošním Czech RailDays v Ostravě byl představen znovuzrozený motorový vůz M 260.001 Stříbrný šíp.

Motorový vůz M 260.001 byl vyroben těsně před válkou, v roce 1938 ve vysočanském automobilovém závodě Praga, konstrukce ČKD Praha – František Jansa. Na základě objednávky ČSD z roku 1936, která požadovali rychlé, ale ekonomické motorové vozidlo pro méně vytížené rychlíkové tratě.

Ještě před válkou uskutečnil několik jízd a oficiálně byl představen veřejnosti 14.března 1939, den před okupaci Československa Německem. Přes válku byl odstaven kvůli nedostatku nafty, po osvobození znovu mohl začít jezdit až v roce 1948. Kvůli problémům s převodovkou však jeho provoz skončil již v roce 1953 po ujetí necelých 50.tisíc kilometrů.

Vůz byl odtažen do Šumperku na opravu, ze které sešlo. V roce 1978 byl odtažen do České Třebové, kde mělo vzniknout železniční muzeum. Muzeum nevzniklo, ale motorový vůz naštěstí přežil a to v Ústí nad Orlici jako pojízdná klubovna a výstavní síň místních železničních modelářů. V roce 1991 byl Stříbrný šíp odtlačen do Prahy na rekonstrukci. Místo oprav však čekali na vůz bezdomovci, které jej očesali od zbytků kovů. První rekonstrukční opravy začaly v Chomutově v roce 2001. Ale skutečně kompletní práce započaly až v roce 2011 v DPOV Numburk, aby v roce 2016, po pětileté rekonstrukci, byl znovuzrozen.
Současným majitelem je Výzkumný Ústav Železniční, a.s.

Motorový vůz je provozuschopný díky novým motorům (2 x 242 kW) a maximální rychlost je 120 km/hodinu. Počet míst k sezení je 64 a vůz si lze pronajmout.


Mohlo by Vás také zajímat

Tramvajová rychlodráha & Rychlá šalina v Brně

6.radiala-rychle-saliny

6 radiála rychlé šaliny: Bohunice – Nové Sady. Do budoucna se předpokládá její prodloužení až do Žebětína, resp. propojení do Bystrce.

V Brně měla být Tramvajová rychlodráha. Šalina, která by se nekřížila se silnicí. Pohodlné a rychlé spojení z okrajových sídlišť do centra Brna a k Novému autobusovému a Vlakovému nádraží. Začala se stavět na konci 70.let. Co se z projektu Podpovrchové šaliny stihlo postavit a proč projekt skončil?
Kudy měla vést šalina v podzemí?
Chcete vidět více Podpovrchová šalina?