Parní lokomotiva potřebuje ke svému provozu značné množství vody –  sedmkrát více objemu vody než uhlí. K doplňování vody do tendru lokomotivy slouží Vodní jeřáby.

Vodní jeřáb

Vzhledem k objemu vody byly vodními jeřáby vybaveny všechny větší stanice tak, aby lokomotiva mohla doplnit vodu během stání ve stanici. Proto Vodní jeřáby stojí na začátku – konci nástupiště. Vodní jeřáb musel doplňovat vodu rychle, v řádu minut. Aby vlak nečekal. Vodní jeřáb má otočné rameno a nálevku, potrubí přivádějící vodu má průměru až 20 cm.

Na vedlejších tratích, na úzkokolejných tratích, kde nebylo potřeba tolik vody, jsou Vodní jeřáby menší.

Vodni-jerab

Vodní jeřáb v depo
Horní Heršpice Brno

Vodni-jerab

Pomocí Vodního jeřábu se doplňovala voda do nádraží v tendrech nebo v tendrovkách.
Snímek vlevo DEPO Maloměřice Brno

Depo-Breclav

Vodní jeřáb – DEPO Břeclav

Olomoucke-depo

Květen 2015 a rekonstrukce vodního jeřábu v Olomouckém depu

Olomoucke-depo

Květen 2015 a rekonstrukce vodního jeřábu v Olomouckém depu

Další dva snímky Vodního jeřábu jsou ze železničního muzea v obci Strasshof u Vídně. Více o žel. muzeu a jak se sem dostat najdete v příspěvku: Parní lokomotivy Strasshof Rakousko.

Jeřáb

Vodní jeřáb ve Strasshofu

Strasshof

Vodní jeřáb ve Strasshofu

Návrat na úvodní stránku parní lokomotivy a na seznam komponent Parní lokomotivy.


Mohlo by Vás také zajímat

Parní lokomotivy

Vše, co jste chtěli vidět o parních lokomotivách a báli jste se zeptat. Kde se hází uhlí, jak vypadá kotel uvnitř, kde je vlastně ten parní stroj a ten parní píst. Kam odchází pára a proč parní lokomotivy tak suptí ?
Fotky a popisy lokomotiv od nás, i ze zahraničí najdete v tomto článku.

Tendr a tendrovka

Parní lokomotivy musejí sebou vozit zásobu vody a palivo. Nejčastěji uhlí, ale jako palivo se používalo i dřevo, rašelina nebo topné oleje. Nádrže na vodu (vodojem) a zásobník na uhlí jsou buď v samostatném voze – tendru – nebo jsou na společném rámu s parní lokomotivou – tendrovkou.
Více o tendrech a tendrovkách včetně foto-galerie najdete zde.


Závěrem

Parní lokomotiva potřebuje ke svému provozu značné množství vody – sedmkrát více objemu vody než uhlí. K doplňování vody do tendru lokomotivy slouží Vodní jeřáby.


 

Blog pro chytré a přemýšlivé lidi nejen o Brně a Brňácích

Text a obrázky jsou vydány pod licencí CC BY-NC-ND (Licence Creative Commons) Uveďte autora - neužívejte komerčně - neměňte. Více o licenci CC BY-NC-ND zde. Bez svolení autora je další použití textů nebo fotek zakázáno. Můžete však citovat (dát odkaz) při zachování citačních pravidel.