Výluka brněnského nádraží v roce 2018 a 2019

 
Viadukt

Železniční viadukt u řeky Svratky a malého městského okruhu. V popředí koleje železniční vlečky z Dolního nádraží na výstaviště

Letošní výluka brněnského žel. uzlu není ani v polovině a už se plánuje další Výluka. Tentokrát bude trvat jeden celý rok. Zatímco výluka brněnského hlavního nádraží kvůli opravě viaduktu Nádražní & Koliště – Dornych v roce 2013 trvala – jen několik týdnů a jen málo cestujících využívalo Dolní nádraží, výluka v roce 2017 trvala již tři měsíce a Dolní nádraží zažilo nečekaný nápor cestujících. Třetí opravy / modernizace budou probíhat v letech 2018 až 2019 a velká výluka bude trvat takřka celý jeden rok. Tentokrát se dotknout vlaků a cestujících přijíždějících do Brna z jihu. Opravovat se bude násep a mosty u řeky a nad řekou Svratkou. Dolní nádraží a výluka brněnského nádraží v roce 2018 a 2019. 

Velká vlaková výluka

30.červen 2017
SŽDC zveřejnila první info o výlukách brněnského Horního (Hlavního) nádraží v roce 2018 a 2019. Po dva roky budou vlaky jezdit dle výlukových jízdních řádů. Opravy a modernizace mají začít na jaře roku 2018 a skončit do prosince 2019. 

  • Na současném hlavním nádraží bude v letech 2018 a 2019 probíhat výměna starého zabezpečovacího zařízení za nové, které bude ovládané z jednoho místa. Z nově postavené budovy.
  • Dojde k modernizaci napájení jak na samotném nádraží, tak na tratích od jihu i severu. Úprav se konečně dočkají i koleje a výhybky na břeclavském vjezdu do nádraží. Celkem za 1,8 miliardy korun. 
  • Dále dojde k opravě mostu přes Křídlovickou a Úzkou ulici za 443 milionů.
  • K tomu ještě nějaké drobné práce po brněnském železničním uzlu za dalších 331 milionů.
  • Vše za 2,5 mld Kč.
Viadukt

Železniční viadukt nad řekou Svratkou

A protože se opravy nedají dělat za plného provozu (byť někteří propagátoři výstavby Nádraží v centru říkají opak), bude od ledna do prosince 2019 zcela přerušen provoz od jihu na Brno hl.nádraží. Vlaky pojedou, opět, přes Dolní nádraží. S úplným uzavřením nádraží v centru se, zatím, nepočítá.

„Opravy souvisejí s udržením provozuschopnosti železničního uzlu, který je v současnosti na hranici svých technických možností. Kapacita nádraží je ve špičkách již zcela vyčerpaná. Plánované rekonstrukce v následujících letech musí zajistit plynulý provoz do doby, než vznikne nové nádraží,“ Kateřina Šubová, mluvčí SŽDC.

Nové hlavní nádraží

30.červen 2017

Viadukt

Železniční viadukt nad silnici MMOkruhu. Malá podjezdová výška a šířka.

Podstatné je, že na brněnském Dolním nádraží přibude III. nástupiště, odbavovací hala a hlavně podchod. Vše za nejméně 60 mil Kč. Toto je důležitá zpráva, neboť Dolní nádraží se tím pomalu mění v plnohodnotnou stanici. Při výluce v roce 2017 se ukázalo, že ačkoliv měli cestující možnost využívat i Židenické nádraží, zájem o Dolní nádraží předčil očekávání. Zřejmě díky zavedení pravidelných autobusových linek, nikoliv jen „nějaké“ Náhradní dopravy za vlak. Objem vlaků si v roce 2017 vyžádal výstavbu provizorního II.nástupiště, příchod byl ale řízen ručním zvedáním závory na pěším přejezdu / přechodu. 

1.zmínka o výstavbě Nového nádraží Brno

Už dnes si dovolím tvrdit, že vybudováním podchodu a III. nástupiště se vrací pravidelná osobní přeprava na Dolní nádraží, které tím bude nabývat opět na významu. Do budoucna ulehčí Hornímu nádraží. Zatím třeba jen pro rychlíky a vlaky od Vyškova, které již nebudou muset konat okružní jízdu až na jih Brna. Teď je třeba co nejrychleji napojit Dolní nádraží na šalinu. Rekonstrukce a opravy Plotní začínají na podzim 2017.

Pod článkem na iDnes.cz (30.červen 2017), který přinesl zprávu o roční výluce, se rozproudila výživná diskuze, na jejím základě lze říci že:

  • vlastnictví pozemku pod Horním a Dolním nádražím již ustupuje do pozadí,
  • referendum již nikdo neřeší (jen 1x zazněl požadavek na Krajské referendum).
  • Většina debatujících odmítá odsun nádraží kamsi do „tramtárie“, ale
  • už jen malá část si myslí, že stávající nádraží stačí a není třeba nic dělat.
  • Většina si uvědomuje, že stávající stav není ideální, navrhují rozšíření stávajícího nádraží, třeba zbourat Tesco a místo něho položit koleje. Už ale neřeší odkud a kam by koleje vedly.
  • O uvažované variantě Nádraží v centru – Petrov se nikdo nezmínil. Je vidět, že mezi veřejností není tato „centristická“ varianta takřka vůbec znát. Obávám se proto, že nyní posuzovaná varianta Nádraží v Centru – Pod Petrovem, bude většinovými „centristi“ odmítnuta i (nejen z) ideologických důvodů, protože za nimi stojí městská pravice  – Strana Zelených a Žít Brno. A bude požadována nějaká jiná, zatím blíže nespecifikovaná, „centristická“ varianta. Čímž Studie proveditelnosti z podzimu 2017 padá pod stůl.

3 thoughts on “Výluka brněnského nádraží v roce 2018 a 2019

  1. Dobrý den chtěla bych se zeptat jak bude ta velká výluka vlaku jak pojedou vlaky z Brna do Trebice a zpět děkuji za odpovědět.

     
    • Dobrý den, výluka 2018 a 2019 bude, ale zatím nejsou jízdní řády náhradní dopravy, ani přesný termín kdy začnou výluky a jak půjdou za sebou. Jakmile něco bude, dám určitě vědět.

       

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.